Valentinovski osvrt: Queen of Teeth

tekst: Antonija Mežnarić

Prošle smo godine za Valentinovo objavili listu preporuka romantičnih knjiga, kako ljubića, tako i onih mračnijih, tragičnijih gotičkih narativa i, ako želite, možete baciti pogled na listu ovdje. S obzirom da ne možemo baš ponoviti listu jer nemamo dovoljno novih naslova za preporuku, odlučila sam, umjesto toga, posvetiti ovaj dan jednom naslovu – odličnom romantičnom hororcu (horor ljubiću?), romanu koji vjerojatno niste čitali. Ako volite Venoma i shipate Symbrock te vas zanima vidjeti tako nešto, samo s lezbijkama, onda apsolutno trebate baciti pogled na ovu knjigu. Riječ je naravno o romanu Queen of Teeth, fantastične horor autorice Hailey Piper.

Na prvi pogled, ovaj je roman teško preporučiti jer se premisa svodi na: inteligentna vagina dentata, čudovište s pipcima i rogovima te naravno zubima, živi u simbiozi sa ženom u čijem tijelu raste i njih dvije moraju naučiti: a) koegzistirati i b) kako biti u romantičnom trojcu s doktoricom sumnjivih morala. I naravno, vagina dentata ima specifičnu dijetu – treba joj jako puno… proteina. Hodajućih proteina, kao što su, recimo, naporni i sumnjivi tipovi… Roman je očito inspiriran kultnim horor filmom Zubi i prethodno spomenutim Venomom, što vam može otprilike dati ideju što se događa u njemu i kakav tip humora vas čeka. U širem aspektu i jest tako – roman naginje prema komičnom apsurdu bez pardona, ali, isto tako, autoricu nije strah ući i u teže teme, kako one filozofske i etičke, tako i one o životu s depresijom.

Ono što ovaj roman čini tako zanimljivim jesu na prvom mjestu likovi, posebice vagina čudovište i njen odnos s protagonisticom u čijem tijelu živi, ali i worldbuilding koji omogućava da vagina dentata postoji. Odmah je jasno da nešto nije baš sasvim u redu kad protagonistica hladnokrvno prihvati da joj zubi rastu u vagini jer “oh, da, to se dogodi”, na što sam ja kao čitateljica stala s: kako misliš, to se dogodi? Šta? I onda otkrivamo kako smo u distopijskom post-pandemijskom svijetu gdje je, zbog krivice jedne farmaceutske megakorporacije, sasvim normalno da su se rodili ljudi koji su kimere, čiji absorbirani blizanci kroz godine imaju “povratak” na jako ružne, jako destruktivne načine. I da bi stvar bila gora, jedine osobe koje im mogu pomoći su dotična farmaceutska megakorporacija koja ima vlasništvo nad kimera genom, čime su, de facto, u vlasništvu polovine jedne osobe. Što mi je u cijelom romanu u kojem vagina čudovište jede ljude bila najstravičnija ideja. Kao što sam rekla, distopija. I kao što sam rekla prije, depresija. (Sve se ovo dati iščitati iz sažetka, tako da ništa posebno ne spojlam osim svoje reakcije na kako misliš da je to normalno aaaaaa jer ja nisam čitala sažetak, ja sam samo kupila knjigu jer sam vidjela vagina dentata slash Venom i to mi je bilo dovoljno, ja sam jednostavna žena s jednostavnim ukusom, ok? Uglavnom, nitko me nije pripremio na depresiju i distopiju, pa, molim, nema na čemu.)

Kroz roman polako dobivamo informacije o tome što je sve drukčije i kako uvrnuto izgleda ovaj svijet koji je iznjedrio zube i pipke u vagini te moram priznati da mi je takav worldbuilding dosta dobro legao, s obzirom na premisu. Sama činjenica da je cijeli svijet čudan pomaže likovima da se stope s pozadinom, da budu dio tapiserije, a ne samo horor ideja dovedena do apsurda. To je pomoglo da se kao čitatelj lakše uljukljam u nova pravila, prihvativši, to je to, takva je situacija, idemo dalje, da bi me onda autorica mogla posve neočekivano lupiti pravim stvarima.

Jer, osim body horora i mračne romanse, ovaj roman u drugoj polovini ode u posve teškom smjeru. Stvari poput neetičkih medicinskih postupaka, koje smo vidjeli samo u pozadini, dobiju potpunu prednost, postanu glavni problem romana, do te mjere da se i početni crnuhomorni ton lagano izgubi. Umjesto toga, zamijeni ga očaj i bespomoćnost, s jedne strane, ali i borba za preživljavanje, za bolje sutra, s druge. Za nešto novo, što može izrasti iz pepela poput feniksa, unatoč svima koji bi htjeli samo destrukciju zbog profita. Ako vam se čini da roman malo pati od tona – to je isto točno. Možda će vam ovaj prijelaz između apsurdne crne komedije na osjećaj bespomoćnosti teško pasti – i meni je došlo malo kao malj u glavu, ali ne mogu reći da je bilo neočekivano. Znakovi su svi bili tu, na samom početku, sav set-up je bio postavljen i iznenađenje mi je bilo samo koliko je daleko autorica bila spremna otići sa svime i što je imala hrabrosti napraviti neke odluke. Iako, moglo bi se reći da je premisa cijelog romana hrabra pa zašto ne onda otići u još više, još ekstremnije vode? Kad je bal, nek je maskenbal.

Ali razlog zašto spominjem ovaj roman baš sad, na Valentinovo, jest taj što je Queen of Teeth ne samo horor roman s fokusom na tjelesne transformacije i kritiku megakorporacija, već i ljubavna priča – koliko mračna, toliko i nježna. Unatoč svemu što se dogodi, unatoč svim nesrećama, tragedijama, očaju i zlima onoga (ovoga) svijeta, ljubav je uspjela opstati do kraja, uspjela biti svjetlo na kraju tunela likovima kojima je to bilo teško potrebno. A to je, čini mi se, nešto što se slavi baš na Valentinovo.

Ako volite Venom i htjeli biste da bude još više gej, na način na koji visokobudžetni Hollywoodski film ne može nikada biti, onda moram ponoviti, još jednom, ovo bi mogao biti roman baš za vas.